Psihologija boja

Izrazite ili popravite raspoloženje bojom


Objavljeno: 31.08.2011.

Foto: nixxphotography
Pogledano: 4793 puta

Zašto crvenu boju vežemo uz ljubav i strast, te zbog čega se okruženi zelenom osjećamo smireno? Iako je doživljaj boje subjektivan, postoje univerzalna značenja i emocije/raspoloženja koje one potiču.

Ti su utjecaji poznati još od antičkih vremena, pa je tako poznato da se u kulturama poput egipatske i kineske boja koristila u svrhu liječenja, tzv. kromoterapija, koja se i danas prakticira u alternativnom i holističkom liječenju. (Holistički, cjelovit pristup ljudskom zdravlju jest filozofija koja u obzir uzima cjelinu, a ne samo pojedine dijelove, pa se tako smatra da ljudski organizam nije mehanizam složen od dijelova koji djeluju zasebno, već je cjelina koja funkcionira po principu uzajamnog i skladnog suživota.) Pa krenimo redom..

Što je zapravo boja? 

Mogućnost ljudskog oka da raspoznaje boje temelji se na osjetljivosti stanica receptora u mrežnici na svijetlo različitih valnih duljina. Da boje imaju svoju valnu duljinu otkrio je Sir Isaac Newton još krajem 17. stoljeća, a u vidnom spektru, tj. rasponu boja koje ljudsko oko može raspoznati, su redom crvena, narančasta, žuta, zelena, plava, ljubičasta. Spektar boja može se vidjeti ako snop bijele svijetlosti (sunčeve svjetlosti) usmjerimo na prizmu (prozirni optički element s ravnim glatkim stranicama), čime dolazi do njena rasapa, što je upravo i bio pokus pomoću kojeg je Newton shvatio da su stvari 'obojane' zbog toga što neku od boja iz spektra upijaju, odnosno reflektiraju više od drugih. Stoga je ono što vidimo kao boju zapravo ona valna duljina koju stvar/objekt najviše reflektira.

Emocionalni učinak boja

Brojne su studije dokazale povezanost između boja i osjećaja koje one bude. Tako se za, npr. narančastu može ustvrditi da je boja koju ljudi najčešće ili vole ili ne vole. U današnje vrijeme boje se zbog toga pažljivo koriste i u marketinške svrhe, za naglašavanje neke pozitivne ili negativne poruke, a posebno se na njihov odabir pazi u dizajniranju loga, naslovnica, ili pakiranja proizvoda. Također, veliku razliku čini uporaba svijetlijih ili tamnijih nijansi svake od boja, no neke osnovne osobine zajedničke su im bez obzira na svjetlinu tona.

Crvena – stimulirajuća i uzbudljiva, boja koja više od ijedne privlači pažnju, povećava entuzijazam, te potiče djelovanje i smjelost. Snažno sugerira simboliku života, ljubavi i strasti, te ju se treba upotrebljavati u detaljima i dozirano.

Narančasta – kao što smo već spomenuli, ona je, u svojem osnovnom tonu 'najkontroverznija' među bojama, dok su njezine nijanse (nijansa breskve, terakota) poprilično popularne i prihvaćene. Zrači toplinom i energijom, potiče aktivnost, apetit i druženje, veže ju se uz ambicioznost, te se može reći da je boja koja ne zrači ni trunkom mirnoće.

Žuta – odiše optimizmom, svjetlošću i srećom, te u prostor unosi energiju. Boja je to koja potiče kreativnost, aktivira sjećanje, te stimulira živčani sustav i metabolizam. Vežemo ju uz dobar provod i smijeh, jer mozak dokazano u blizini ove boje otpušta više serotonina (neurotransmiterske kemikalije u mozgu koja nam daje osjećaj zadovoljstva).

Zelena – boja smirenosti i ekologije, ima osvježavajuć učinak, dodatno potaknut plavim i žutim podtonovima. Pomaže u ublažavanju depresije, nervoze i uznemirenosti, te daje osjećaj obnavljanja, samokontrole i sklada. Njome smo najviše okruženi, te smo stoga na nju i najviše naviknuti, pa se često upotrebljava u interijerima kao dodatna boja u prostoru. Uz plavu, jedna je od najomiljenijih boja, kako ženama tako i muškarcima.

Plava – boja duhovnosti. Kao i zelena, pobuđuje smirenost i ima osvježavajuć učinak. Određene, otvorenije, nijanse pak mogu biti dinamične i stimulativne, dok prevelika uporaba plave, u, na primjer, uređenju doma, može ostaviti dojam hladnoga i nepristupačnog. Jedna je od rijetkih boja koju podjednako vole oba spola.

Ljubičasta – nosi u sebi kombinaciju stimulirajućeg djelovanja crvene i onog smirujućeg plave boje, što može djelovati uznemirujuće, no boju se više veže uz mističnost i otmjenost, te ju se može opisati kao intrigantnu i odvažnu, baš poput Female.hr! :) 

 

 

Više fotki ovdje.

Komentari
Agjamal by Martina Kuntić
Glamurozne haljine za ženu punu samopuzdanja i ženstvenosti...
 
Naperlajte se!
Prije 2432 dana Nakit mlade kreativke Ive Horvat...
Odličan saveznik u borbi
Prije 2604 dana Predstavljena je druga kolekcija Acro rokovnika ...
Savršeni gel nokti bez
Isprobala sam - Catrice Ultra Stay & Gel Shine...
 
Tražite promjenu? Isprobajte ovaj
Prije 2410 dana Katerina Beauty Blog poslužit će vam kao inspiracija za pregršt novih make-up...
Ideal ljepote u visokom
Prije 2500 dana Drugi dio beauty reporta sa Smart Fashion Weeka...
Ove jeseni spajamo nespojivo!
Druga večer KFWZ-a...
 
Moda u srcu Zagreba!
Prije 2321 dana Prva večer KFWZ-a...
Brazil pod nogama!
Prije 2335 dana Brazilski brand predstavio novu kolekciju...
Upravo je razina energije ono što nas čini više ili manje podložnima različitim ...
05.11.2012. | 15:50 | by Bioterapije
Milijuni žena diljem svijeta pate od predmenstrualnog sindroma. Bolovi, glavobolje, grčevi, umo...
05.11.2012. | 15:46 | by Bioterapije
Evo ovako..dečko i ja smo jakoooooo dugo skupa. Super se slažemo i obožavamo jedno drugo,i u k...
26.02.2012. | 08:55 | by Tinica88
Ha ne znam, nemam neko mišljenje konkretno... I dosta sam stidljiva......
11.02.2012. | 02:08 | by Tammy