Komunikacija je proces u kojemu ljudi izmjenjuju: 1. informacije, 2. osjećaje i 3. značenja putem verbalnih i neverbalnih poruka s određenim ciljem.
Dobra komunikacija temelj je uspješnih međuljudskih odnosa ali mnogi od nas zaboravljaju kako suptilnom i neverbalnom komunikacijom, tonom glasa ili izborom riječi kažemo puno više nego što smo zapravo svjesni. Stručnjaci tvrde kako na prijem poruke utječu tri razine: vizualna (govor tijela) – 55%, glasovna (kako kažemo) – 38%, verbalna (što kažemo) – 7%. Dakle, samo 7% onoga što kažemo naš sugovornik zaista i čuje. Probajte sada zamisliti, s marketinškog apsekta, koliko je truda potrebno uložiti u osmišljavanje kvalitetne poruke koja će biti uspješno prenešena našoj ciljanoj skupini? Međutim to je neka sasvim nova tema. Ono čime sam se pozabavio u ovom članku ima veze s onim osnovnim elementima komuniciranja, a kada to usvojimo, imat ćemo kvalitetne temelje za osobnu i poslovnu produktivnost.
Kako teče komunikacijski proces?
Komunikator - poruke - medij/kanal - smetnje i kontekst - feedback - komunikator i tako u krug.
Uvijek postoje prepreke koje direktno i/ili indirektno utječu na ovaj proces što se, u konačnici, rezultira nesporazumima i utječe na uspješnost naše komunikacije. Neke od prepreka su: riječ koje koristimo (sadržaj), stil komuniciranja (oni koji govore brzo ili sporo), naše trenutno raspoloženje (psihičko stanje osobe), vanjske smetnje (npr. buka u kafiću) i u kakvim smo odnosima sa osobom sa kojom komuniciramo.
U komunikaciji su uvijek prisutne dvije poruke:
Ona koju smo poslali i ona koju je druga osoba primila.
Kako možemo smanjiti nesporazume?
1. Da biramo riječi.
2. Da samo kratki, jasni, koncizni.
3. Da smo USREDOTOČENI na sugovornika.
4. Da PITAMO ako nam nešto nije jasno.
5. Da uvažavamo tuđe stilove komuniciranja.
Pritom moramo imati na umu da formula uspješne komunikacije glasi: 1. Izreci stav, 2. Navedi argumente, 3. Prmjere u korist tvrdnje, 4. Izvuci zaključak, 5. Pozovi na djelovanje.
ČETIRI TEMELJNA KOMUNIKACIJSKA STILA
1. EMOTIVNI (šarmer) – otvoren i izravan
2. DIREKTORSKI (kontrolirajući) – zatvoren i izravan
3. ANALITIČKI (analitičar) – zatvoren i neizravan
4. PODRŽAVAJUĆI (graditelj)– neizravan i otvoren
Kada znate kojem komunikacijskom stilu neka osoba pripada bit će vam se lakše komunicirati sa dotičnom osobom, a i znat ćemo što možemo ili ne možemo očekivati od nje ili njega.
Moram naglasiti kako svatko od nas ima svoj DOMINANTNI STIL ali i da svatko od nas ima određene karakteristike drugih stilova.
Pri komunikaciji moramo se truditi biti ASERTIVNI ▸ iznijeti vlastito mišljenje na način da ne napadamo druge. Za takvo što potrebna je suradnja, fleksibilnost, samokontrola i poštivanje sugovornika.
Platinasto pravilo komunikacije kaže – komunicirajte s drugima na način da im govorite ono što oni žele čuti.