Stigla nam je jesen, a s njome i Vogueovo Rujansko izdanje, jedina hrpa listova koju zasigurno nećete bezobzirno gaziti u šetnji špicom. Ove godine jesensko izdanje posvećeno je, začudo nimalo skandaloznom, vjenčanju Kate Moss i Jamie Hince-a. Da se svadba održala Strmecu Bukevskom imali bi priliku popesti se na stol uz tamburicu sa najvažnijim imenima modnog svijeta danas; Annom Wintour, Marcom Jacobsom, Stellom McCartney, Kelly Osbourne, Viviane Westwood, Naomi Campbell i mnogim drugima. Činjenica da je rujanski broj posvećen upravo njenoj svadbi ne čudi pošto je Katica najveća miljenica Voguea, na čijoj se naslovnici posljednja dva desetljeća pojavila više puta od svih modela na svijetu. A pojavljivanje u Vogueu treba dobrano zaslužiti.
Svatko tko znači nešto na svjetskoj sceni pojavio se u Vogueu, tako da su na njihovim naslovnicama našle i Marylin Monroe, Audrey Hepburn, Twiggy, Kate Moss, Sarah Jessica Parker, Emma Watson, Penelope Cruz, Rihanna, Lady Gaga, Cameron Diaz, Natalie Portman, Angelina Jolie, Halle Berry i brojne druge. Jer Vogue-u se ne može reći ne. Dizajneri, fotografi, modeli, glumice i teksaške starlete u usponu vjerojatno ne mogu dobiti bolju reklamu od pojavljivanja makar i na margini zadnje stranice Voguea.
Moramo napomenuti i da se u ovogodišnjem rujanskom izdanju pojavila i naša pjevačica, Nina Badrić, na reklami luksuznih satova, proizvođača Frederique Constant čije je zaštitno lice.
Fascinacija fenomenom ovog magazina i samog rujanskog izdanja pojavila se i u filmskoj industriji, u prvom redu u Vrag nosi Pradu i Seksu i gradu. Glavni motiv, tko drugi nego Anna Wintour, glavna urednica iz sedmog kruga pakla, inspiracija je i dokumentarcu VOGUE – Rujansko izdanje (September issue), kojeg ste prošle godine mogli i u našim kinima. Wintour je apsolutno i bez premca najmoćnija žena modne industrije. I pod njezinom šlapom ( možda točnije štiklom ) već godinama nastaju i nestaju dizajnerska imena. ''Rujansko izdanje'' dokumentarac je koji je nastao nakon osam mjeseci praćenja svakog odrješitog koraka Anne Wintour i rezultirao je filmom koji prati stvaranje najvažnijeg, najdebljeg, dva kilograma teškog jesenskog izdanja Voguea s Siennom Miller na naslovnici koji je prodan u čak 13 milijuna primjeraka. Kakva je to žena? Zaključno, jedan kritičar je o filmu i njegovoj protagonistici napisao: 'Teksaški masakr motornom pilom i potpeticom'.
Znate li dovoljno o Vogueu? Jeste li ga ikada držale u rukama? Slinile nad svakom stranicom? Bile u stanju prodati sve raspoložive organe na crnom tržištu samo za jedan od modnih dodataka iz njihovog editorijala? Ako ne, u sljedećih nekoliko redaka saznati ćete zašto ste trebale.
''Modna biblija'' dvadeset i prvog stoljeća koja nam od 1892. kroji želje, govori nam tko će nas inspirirati, odlučuje što će nam biti u ormaru i zbog koga ćemo danima silovati krojačke salone, e-bay, buvljake i bake spretnih ruku da nam sašiju barem približnu kopiju onoga što je prva dama mode – Anne Wintour hirovito izbacila kao must-have toga mjeseca.
O tvrtki koja drži Vogue, Condé Nast, nije potrebno znati ništa osim da su toliko prebogati da si mogu dopustiti da im glavni izvor prihoda personalizira žena koja bi u prvih sedam sekundi natjerala Hitlera, Chuck Norrissa i Zlicu od Opaku da se rasplaču kao da su na hormonskim tabletama slušali Zeku i potočić .
Ova modna svetinja trenutno izlazi u dvadeset, pomno odabranih, zemalja svijeta; Australiji, Brazilu, Kanadi, Kini, Francuskoj, Njemačkoj, Grčkoj, Indiji, Italiji, Japanu, Južnoj Koreji, Meksiku, Poljskoj, Portugalu, Rusiji, Španjolskoj, Švicarskoj, Tajvanu, Velika Britaniji i SAD-u. I nažalost, nećemo tako skoro imati prilike čitati hrvatsko izdanje, jer kažu, samostalno nismo dovoljno jako tržište. Vjerojatno im Modni mačići, tigrići i žabice, Maje Lene i Gotovčeve žene dovoljno ne intrigiraju maštu. Čudo neviđeno.
Ipak, bez obzira na kulturalne razlike, svatko tko se makar iole bavi modnim svijetom barem jednom je ovu ''modnu svetinju'' držao u rukama i samim time bi trebao znati zašto je Vogue alfa i omega modnog svijeta danas, i zašto će tamo vjerojatno još dugo ostati.
Njihov moto je izrazito jednostavan, za sebe tvrde kako je Vogue priča o ženama, kulturi, o svemu što je vrijedno vidjeti i saznati, priča o individualnosti i ljepoti. Za milijune žena svaki mjesec Vogue predstavlja oko kulture, nadahnjujući ih i izazivajući ih da vide stvari drugačije, kako u sebi, tako i u svijetu.
Koliku moć Vogue zaista danas ima pokazuje i činjenica da se malotko neće složiti s onom: ''Ako je moda religija, Vogue je Biblija, a Anne Wintour je Bog.''
I makar vam moda na listi prioriteta tijesno dijelila mjesto s pripremanjem karmelizirane rotkvice u umaku od paunovog perja, čak će vas i babica iz Doljnjeg Klokočevca danas pogledati ispod oka uz popratni: ''Am dete, kaj ti nigdar za taj Vužue nisi čula, pa to ti je , ne, opšta kultura, daj se globaliziraj !“
Još uvijek nemate svoj (pre)plaćeni primjerak? Sramota. ☺